Exposició itinerant 'A ritme de 2x4. Una aproximació al món de l’havanera'

L'exposició itinerant, inaugurada per la Fundació Ernest Morató el 2 de juliol de 2003 al Teatre Municipal de Palafrugell, és una primera aproximació a la història de les havaneres i de les cançons que s'assimilen amb el mar, els pescadors, els mariners i les mulates. A ritme de 2x4 és una ruta didàctica i pedagògica al petit món que envolta l'havanera, els seus espais populars i els seus protagonistes. L'exposició, dividida en tres espais (Cuba, Catalunya i Espanya) mostra en 12 plafons com es desenvolupen aquestes cançons en cada context històric i en cada lloc, en quin espai es canta i quina funció desenvolupa i intercala unes breus biografies dels compositors més representatius de cada època i de cada zona.

La mostra, profusament il·lustrada, explica amb gran esforç de síntesi tota l'evolució de l'havanera, des del seus orígens en el contradansa cubana fins a la pujada a l'escenari i la formació dels primers grups a mitjans dels anys seixanta, sense oblidar-se el pas de l'havanera per les tavernes, les barraques i els cors de Clavé. L'exposició que es presenta en dos idiomes (català i castellà) ha estat realitzada a partir del Centre de Documentació de la Fundació Ernest Morató i de cantaires i afeccionats al món de l'havanera que han cedit documentació i diverses imatges per ser reproduïdes.