Dilluns, 15 Febrer 2021

Ha mort la musicòloga María Teresa Linares

Les seves investigacions han estat trascendentals per l'estudi i la difusió de la música cubana

María Teresa Linares, una de les musicòlogues cubanes de més prestigi internacional, va morir el passat 26 de gener a l'edat a l'edat de 100 anys.Nascuda a l'Havana l'any 1920, Linares o Teté, com la coneixien els seus deixebles i amics, va iniciar la seva carrera en la Societat Coral de La Habana on va conèixer el fundador de l'etnomusicologia cubana Argeliers León, amb qui van compartir durant més de mig segle interessos comuns. Amb Argeliers León, company de vida de la musicòloga, van realitzar treballs de camps en diverses zones del país per recollir informació i cants hispans i africans. Entre 1984 i 1997 va ser directora del Museu Nacional de la Música i vicepresidenta de la Fundación Fernando Ortiz. Lineres va demostrar com el procés de transculturació dels gèneres i les modalitats musicals passarien a formar part de la música cubana, adquirint una nova fesonomia. Autora de desenes d'articles i assaigs sobre la música i etnomusicologia cubana, va rebre nombroses distincions. Entre els seus llibres de major influència destaquen La música y el pueblo (1974) y La música entre Cuba y España (1998). És coautora també del llibre L'havanera, un cant popular (1995), junt amb Càstor Pérez i Andreu Navarro.