Diumenge, 28 Novembre 2021

El Patronat de la Fundació concedeix els Premis 2/4 de l'any 2021 a Carles Casanovas, Irineu Ferrer i al programa radiofònic "Havaneres a peu de muralla", de Ràdio Montblanc

Els premiats rebran els guardons l'any 2022

El passat 27 de novembre el Patronat de la Fundació, celebrada a Llafranc (Palafrugell), va elegir els guardonats amb els Premis 2/4 de l'any 2021. Enguany la junta va decidir atorgar aquesta distinció a Carles Casanovas, Irineu Ferrer i al programa radiofònic "Havaneres a peu de muralla" de Ràdio Montblanc. Instaurats l'any 2007, els Premis 2/4 de la Fundació reconeixen la tasca feta a favor de l'havanera, ja siguin de persones, entitats, empreses o institucions, en l'àmbit de la investigació, la composició, la interpretació o la difusió.

De Carles Casanovas i Rigall, que ha anunciat la seva retirada del grup Port Bo, el Patronat va valorar la seva trajectòria com a lletrista, compositor i intèrpret d'havaneres, gènere al qual ha estat vinculat 50 anys.  Casanovas va iniciar la seva carrera amb el grup Els Barrufets, la primera formació que va cantar a la Cantada de Calella del 1971 l'havanera El meu avi de J.L. Ortega Monasterio, que va ser també el compositor que el va introduir en el gènere. El 1974 va passar a formar part del grup Ventijol de Palamós i el 1985 als Llops de Mar, de Sant Feliu de Guíxols. De 1988 a 1992 es va incorporar al grup Port Bo de Calella de Palafrugell i des des 1996 n'és el director musical  És l'autor d'havaneres tan conegudes com Al pirata Joan Torrelles i ha posat la lletra a desenes de melodies dels compositors Josep Bastons i Antoni Mas, com Lola la tavernera, A cau d'orella, El capità o L'home de la guitarra, entre moltes altres.

D'Irineu Ferrer, el Patronat va destacar també la seva llarga trajectòria a dalt dels escenaris amb el grup Port Bo. Vinculat professionalment al món del suro, Irineu o Mineu Ferrer ha estat el baríton de manera ininterrompuda, des de finals dels anys vuitanta fins a la seva jubiliació aquest any 2021.

Finalment, el Patronat ha valorat també aquest any la feina feta per una programa de ràdio,Havaneres a peu de muralla, de Ràdio Montblanc. Presentat per Pere Domènech, Gerard Moreno i Jordi Margalef i estrenat l'any 2017,  el programa apropa l'havanera a l'oient d'una manera amena i combina, amb la selecció d'un tema diferent cada setmana, la vocació divulgativa per explicar l'havanera, la seva història i els seus intèrprets amb la recerca històrica i musicològica, diverses anècdotes curioses i entrevistes a personatges. D'aquest darrer premiat, el Patronat va valorar també la iniciativa d'editar els guions del programa amb un llibre Habana vieja. Havaneres a peu de muralla publicat per Cossetània Edicions l'any 2019.