Martes, 09 Julio 2019

Havaneres amb dues generacions. Conversa musicada amb Ricard Balil i Tània Balil

Divendres, 12 de juliol a les 19.30h a la Biblioteca de Palafrugell

Aquest divendres, 12 de juliol a les 19.30h tindrà lloc a la sala polivalent de la Biblioteca de Palafrugell, la tercera activitat del cicle de conferències del 2019, Havaneres amb dues generacions, una conversa musicada que oferiran dues generacions de músics i cantants d'una mateixa familia: l'històric cantaire Ricard Balil, autor de tres recopilacions d'havaneres i cançons de taverna, i la seva filla, Tània Balil, cantant i musicoterapeuta.

L'entrada a l'activitat és lliure i gratuïta

Ricard Balil Forgas va néixer a Igualda l'any 1941. Fill d'un industrial textil natural d'Igualada, i de Montserrat Forgas López, natural de Begur, Ricard Balil és descendent de la família Forgas de Begur, que s'havia dedicat al negoci surotaper. Als anys quaranta la família es va traslladar a Barcelona, però estiuejava sovint al municipi begurenc. Allà, Balil  es va familiaritzar amb el món dels artesans i dels pescadors. Va conèixer les havaneres, i sobretot l'estil singular d'interpretar-les, de la mà de dos cantaires begurencs, Lluís Maneras i Alejandro Ferrer, conegut com en Tuixa, així com el tecet Alejandro, Niño Hermoso, que cantava majoritàriament al cafès de Tamariu.

Balil és autor de dues recopilacions d'havaneres i cançons de taverna: "50 habaneras" (1979), obra que va ser reeditada el 1995. El llibre és un recull d'havaneres i cançons de taverna recollides per Balil i Bettina Lozoya i transcrites per Isabel Rocha, amb il·lustracions d'Antonio Lozoya. Recentment ha publicat el llibre "Recull d'havaneres i cançons de taverna de l'Empordà" (2017) en que ha comptat amb la col·laboració de la seva filla, Tània Balil Lozoya, en la transcripció musical, i Toni Guillén Cama, en les il·lustracions. Tània Balil és cantant i musicoterapeuta i introductora de l'havanera a Austràlia, país on resideix a l'actualitat.

Mapa de ubicación