Thursday, 19 December 2019

Commemoració del 25è aniversari de la Fundació Ernest Morató

Divendres 14 de febrer a les 19.00h a l'Auditori del Museu del Suro de Palafrugell

L´any 1994 un grup d´amics entusiastes de l´havanera van decidir posar en marxa una Fundació la missió de la qual havia de ser fomentar la recerca de l’havanera, investigar-ne els orígens, promoure la seva difusió i encarar el seu futur. Va ser la primera institució d´aquest tipus que es constituïa a l´Estat. Aquells pioners poc s´imaginaven que l´havanera esdevindria, amb el pas dels anys, un dels fenòmens  d´identitat mestissa més sòlids de la cultura catalana.

Els promotors van tenir l´encert de batejar la Fundació amb el nom d´Ernest Morató, barber de professió i enamorat de la música. Morató, peça clau en la recuperació de les havaneres quan molt poca gent en sabia res, va mantenir l´orgull i l’essència del gènere quan més necessari fou. Dos anys després de la seva constitució, l’any 1996, es va poder firmar el primer conveni amb l’Ajuntament de Palafrugell, que va permetre disposar d’una seu permanent i d’una infraestructura.

Vint-i-cinc anys després de la seva creació, la Fundació continua funcionant amb els seus objectius fonamentals. Actualment, conserva, descriu i difon un dels arxius de referència del gènere, d’accés públic i obert a tothom, organitza cicles de conferències, congressos especialitzats, patrocina estudis d´investigació i dóna suport a més d´un centenar de grups existents, difonent les seves activitats.

Josep Bastons –qui sinó ell- en va ser el primer president. El va succeir Enric Vigas, que gestionà com a bon empresari que és, els anys de la seva consolidació. Antoni Mas, va posar-la al dia, vetllant pels drets dels musicals i compositors. I amb ells, dotzenes de patrons, alguns de reconeguda trajectòria musical, han fet possible la realitat actual: una Fundació que, arrelada en el passat, procura mantenir viva la memòria de l´havanera i vetlla per a la seva renovació, indispensable perquè no esdevingui només una peça de museu.

Enric Frigola

President del Patronat de la Fundació Ernest Morató

Programa de l'acte commemoratiu

19.00 h Benvinguda i presentació

19.15 h Reconeixement als expresidents de la Fundació: Josep Bastons, Enric Vigas i Antoni Mas

19.45 h Lliurament dels Premis 2/4 a l’empresa Bardinet-Rom Pujol i a la cantant Núria Berengueras Costa

20.00 h Actuació musical a càrrec dels grups fundadors de l’entitat:

Bergantí

Mariners de Riera

Peix Fregit

Port Bo

20.30 h Cloenda i cremat servit per Rom Pujol

XIIIns Premis 2/4 a Bardinet – Pujol i a la cantant Núria Berengueras

La 13 ª edició del Premis 2 /4 reconeixerà la tasca feta per una empresa i una dona a favor de les havaneres. Bardinet – Rom Pujol ha destacat en els darrers anys per la difusió de les havaneres arreu de Catalunya.  Gràcies a aquesta empresa, encapçalada per Jean-Paul Bouyat, mitjans de comunicació com El Punt Avui o El Periòdico i el web de la Fundació recullen cada setmana la relació de cantades d’havaneres que se celebren arreu del territori català. La tasca que realitza l’empresa per recollir la informació de les cantades d’havaneres i difondre-la a través dels mitjans de comunicació anualment –des del mes de maig fins al mes d’octubre– no ha passat desapercebuda  pel Patronat de la Fundació Ernest Morató que ha decidit atorgar-li aquest reconeixement.

Amb Núria Berengueras Costa (Sant Feliu de Codines, 1955) la Fundació vol reconèixer la feina feta per la primera dona que va liderar un grup d’havaneres català. Als anys 60 va ser membre del grup de rock Los Salvajes i l'any 1978 juntament amb Andreu Tura, Joan Colomer, Antoni Uyà van fundar el grup Quatre Veus de Granollers que poc temps després va passar a anomenar-se Núria Berengueras i Quatre Veus.  Com a directora de Quatre Veus, has actuat arreu de Catalunya i de l'Estat espanyol. Ha participat, entre d’altres festivals, en tres edicions de la Cantada de Calella de Palafrugell, en la Mostra de l'Havanera Catalana de Palamós, en la Cantada al Serrallo, des dels seus inicis, i en la Mostra d'Havaneres de Granollers. Actualment, és membre i directora musical del grup Ultramar i presidenta de l'Associació d'Amics de les Havaneres Port Vell.

Situation map