Dimecres, 07 Novembre 2018

XIIns Premis 2 x 4

Dissabte, 24 de novembre a les 19.00h a l'Auditori del Museu del Suro de Palafrugell

Actuació musical a càrrec del grup Peix Fregit

Entrada lliure i gratuïta

La 12ª edició dels Premis 2X4 reconeixerà l’obra i la trajectòria musicals de dos compositors dels quals es commemora el centenari del naixement aquest any 2018: els músics i compositors Ricard Viladesau i José Luis Ortega Monasterio, que rebran els guardons a títol pòstum.

L’acte, conduït pel periodista Francesc Sànchez Carcassés, es clourà amb una actuació musical del grup Peix Fregit que interpretarà una breu selecció de peces dels dos compositors.

Ricard Viladesau (Calonge, 1918 – Barcelona. 2005)

El músic i compositor Ricard Viladesau va ser solista de diverses cobles fins ingressar a La Principal de la Bisbal. Virtuós de la tenora, ha estat considerat el millor instrumentista de la seva especialitat, fins al punt que el mateix Pau Casals el va considerar com el “Príncep de la tenora”.

Viladesau va destacar per una extensa producció de sardanes, si bé va escriure també algunes havaneres. És l’autor, entre d’altres, de les havaneres Ulls verds –amb lletra de Josep Mª Servià Figa-  i Rosa dels vents i també diverses peces escrites amb el poeta, escriptor i el seu bon amic palafrugellenc Josep Martí i Clarà, Bepes, com Anem a la mar o Cançó del vent i la mar.

José Luis Ortega Monasterio (Santoña, 1918 – Barcelona 2004)

Militar de professió, el compositor José Luis Ortega Monasterio va combinar una heterodoxa carrera militar amb la creació musical extensa i de qualitat. És l’autor de més de 120 peces –entre elles, el celebèrrim El meu avi – i un dels compositors que més va contribuir a popularitzar el gènere dalt de l’escenari.

La seva carrera militar el va fer passar per Jaca, on va escriure l’himne de Jaca, Viernes de mayo, Menorca — on compongué cançons per al grup Los Parranderos i col·laborà en el Festival de Canción Menorquina d'Alaior – i la Costa Brava, on fundà el grup Cavall Bernat, fou un dels primers organitzadors de la Cantada d’Havaneres de Calella de Palafrugell i fundà el Festival de Cançó Marinera de Palamós. L’any 1999 va rebre la Creu de Sant Jordi i pocs mesos abans de morir, llegà la seva obra a la Fundació Ernest Morató.