Dimecres, 12 Juliol 2017

Presentació del llibre de Ricard Balil al Museu del Suro

El  divendres 11 d'agost el periodista i escriptor Xavier Febrés va presentar el llibre Recull d’havaneres i cançons de taverna de l’Empordà de Ricard Balil, Tània Balil i Toni Guillén

El  divendres 11 d’agost es va presentar al Museu del Suro el llibre Recull d’havaneres i cançons de taverna de l’Empordà, de Ricard Balil Forgas, autor del recull, la gravació i l’edició musical, Tània Balil Lozoya, autora de la transcripció musical, producció i edició gràfica i Toni Guillén Cama, autor de les il·lustracions i de la portada. La presentació va anar a càrrec del periodista i escriptor Xavier Febrés.

L’acte de presentació a Palafrugel va ser organitzat conjuntament entre el Museu del Suro de Palafrugell i la Fundació Ernest Morató. L’obra, que inclou 2 discs compactes amb les cançons i havaneres que el llibre recupera, ha estat editada pel mateix Ricard Balil. L'acte va comptar també amb la participació de Josep Piferrer, alcalde de Palafrugell, que va destacar el paper jugat per Balil en la recuperació de les havaneres.

Un recull de 50 cançons gairebé desaparegudes

Durant el segle XX es van publicar quatre llibres de reculls d’havaneres amb aquest ordre cronològic: Àlbum de Habaneras d’en Xavier Montsalvatge, Josep Maria Prim i Néstor Luján (1948), Calella de Palafrugell i les havaneres d’en Joan Pericot, Frederic Sirés i Ernest Morató (1966), 50 Habaneras d’en Ricard Balil (1979) i finalment El quadern d'havaneres, coordinat per Enric Sabater (1983). Aquestes publicacions han estat clau per la conservació de les velles havaneres, però l’èmfasi posat en aquest gènere ha deixat un forat en la representació dels altres gèneres que solien sentir-se a les “cantades” a les tavernes, com ara valsos, sardanes, cercaviles, polques i tangos, entre altres. L’objectiu d’aquest llibre és el de complementar-ne un xic i omplir aquest forat. Per aquest motiu la major part de cançons que hi conté són valsets, polques, cercaviles, una sardana i un tango, juntament amb algunes havaneres que li havien quedat al tinter a l’autor després de la seva primera publicació de l’any 1979

Moltes de les cançons recollides en aquesta publicació han estat recobrades d’antigues gravacions que Ricard Balil va fer dels antics cantaires de la zona entre Begur i Calella dels anys 1950-70. La majoria no s’han sentit des de llavors i pocs cantaires contemporanis les recorda.

Amb la intenció que aquestes cançons quedin per a les generacions futures i per assegurar-se de transmetre no només les melodies sinó la manera de cantar-les com ho feien els cantaries d’abans, els autors han considerat rellevant incloure una gravació de les 50 cançons que comprenen aquesta publicació.