Dimecres, 10 Octubre 2018

Presentació del disc Ibèria

Diumenge, 21 d'octubre a les 18.00h al Teatre Municipal de Palafrugell

El diumenge 21 d'octubre la soprano Indira Ferrer Morató, amb l'acompanyament de Manuel Ruiz, al piano, i Carlos Murias, a les castanyoles oferiran al TMP el concert  de presentació del disc Ibèria. Editat per PICAP i produït per l'Antoni Mas, sembla que amb el nom i els instruments s'haurien de cenyir al repertori clàssic espanyol com Granados, Falla.....autors de sarsuela. Però no és així, ja que volen demostrar que, amb uns arranjaments acurats, les castanyoles es poden fondre amb molts tipus de melodies. Tant és així que, ho han fet amb música tradicional catalana -amb arranjaments de l'Antoni Mas- i amb alguna altra havanera, que que no poden desvetllar. També es podrà veure l'estrena -si més no, amb castanyoles- d'una havanera que, precisament, van extreure de la Fundació fent una recerca.

És molt interessant, potser és bonic citar les primeres frases i també resumir amb quatre paraules de què tracta.

" La piedra que rueda mucho no es buena para el cimiento y mujer sin Malakoff que no espere casamiento"

El Malakoff és una peça de roba, també anomenada crinolina o enagos, dissenyada el 1856. La gran impulsora i difusora a Europa fou l'emperadriu Eugenia de Montijo, durant el Segon Imperi Francès. Des d'allà es va introduir a Espanya, coincidint amb el regnat d'Isabel II.

Al poble de Cárdenas (província de Matanzas, a Cuba), es troba la plaça Malakoff, que compta amb una cúpula armada de singular bellesa que s'assembla a una crinolina o malakoff del qual pren el seu nom. La paraula Malakoff, per definir la crinolina o enagos, només es va utilitzar a Cuba i l'ús de la peça va representar una autèntica revolució dins de la moda burgesa de l'època.

En la cançó es citen el "Diari de la Marina" (1832-1860) i "El Regañón" (1800 - 1811), diaris de l'Havana, considerats molt influents en la República i on escrivien els crítics sobre la moda i bons costums .