Dissabte, 15 Febrer 2020

La Consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, clausura l'acte del 25è aniversari de la Fundació

El passat divendres 14 de febrer, a l'auditori del Museu del Suro de Palafrugell va tenir lloc l'acte institucional de celebració del 25è aniversari de la Fundació Ernest Morató.

L'acte va donar el tret de sortida de tot un any d'esdeveniments durant el qual la Fundació es proposa posar en valor la feina feta, al llarg d'aquest quart de segle, en pro de l'havanera com a gènere musical, actiu cultural —cultura viva— i patrimoni històric, i, al mateix temps, projectar-se cap a futur, amb nous reptes i noves fites. L'acte institucional va comptar amb la presència de Mariàngela Vilallonga, Consellera de Cultura, el diputat Jordi Camps, Joan Manel Loureiro, president del Consell Comarcal del Baix Empordà i Josep Piferrer, alcalde de Palafrugell.

Premis 2x4 per a Rom Pujol i la cantant Núria Berengueras

La commemoració dels 25 anys s'ha fet coincidir amb un dels actes principals que cada d'any organitza la Fundació Ernest Morató, com és la gala de lliurament dels Premis 2x4. Aquests guardons van ser creats l'any 2007 per fer reconeixement a les persones, entitats, institucions i empreses que, d'una manera o altra, han contribuït a divulgar i prestigiar l'havanera. En la seva 13a edició, el jurat dels Premis ha volgut reivindicar la tasca feta per una dona i una empresa singulars: la cantant Núria Berengueras Costa (Sant Feliu de Codines, 1955), la primera dona que va liderar un grup d'havaneres, "Núria Berengueras i Quatre Veus", de Granollers, rebatejat posteriorment "Ultramar", i el grup empresarial Bardinet – Rom Pujol per la seva labor continuada de patrocini del món de l'havanera, que ha contribuït de manera decisiva a potenciar-ne la seva presència als mitjans de comunicació i a les xarxes socials.

Reconeixement als expresidents de la Fundació

Prèviament a l'entrega dels 2x4, va tenir lloc l'homenatge de l'entitat als seus expresidents: Josep Bastons, Enric Vigas i Antoni Mas. Els tres prohoms, estretament vinculats amb el món de l'havanera com a compositors i/o cantaires, encarnen la trajectòria de la Fundació al llarg d'aquest primer quart de segle de vida, aportant-hi coneixement, dedicació, perseverança i prestigi. El seu reconeixement ho és també a les dotzenes de patrons i patrones, alguns de reconeguda trajectòria musical, que han fet possible la realitat actual: una Fundació que, arrelada en la tradició, manté viva la memòria de l'havanera i contribueix a renovar-la i projectar-la cap al futur.

Actuació de Bergantí, Mariners de Riera i Peix Fregit

L'acte va acabar, com no podria ser d'altra manera, cantant-ne quatre i amb cremat —de rom Pujol, naturalment— per a tothom. Van actuar per a l'ocasió els tres grups fundadors de l'entitat Bergantí, Mariners de Riera i Peix Fregit. Finalment, el grup Port Bo, fundador també de l'entitat, va haver de cancel·lar la seva participació per indisponibilitat d'un dels seus membres.

La cantada va finalitzar amb el cant conjunt de La Gavina, que va ser dirigit pel mestre Josep Bastons.