Dilluns, 30 Octubre 2017

Encuentro "Conocer la Habanera"

L'Havana, del 5 al 12 de novembre

Sota el títol "Conocer la habanera", la capital cubana de l'Havana acull del 5 al 12 de novembre tot un seguit de concerts i conferències que tenen com a objectius vincular l'estudi i la investigació de l'habanera a Cuba i Catalunya i fomentar la interpretació del gènere. Les activitats estan organitzades pel Museo Nacional de la Música de la Habana, el Instituto Cubano de la Música, la Asociación Cultural Catalana Iberoamericana i compta amb la col·laboració de la Fundació Ernest Morató.

El tret de sortida serà un concert amb diferents artistes on s'interpretaran havaneres amb estils ben diferents. Intervindran el grup La Habana Vieja, diversos grups cubans amb havaneres portades al jazz i la versió més lírica d'Indira Ferrer Morató, que cantarà l'havanera "La vila del peix fregit", amb lletra d'Antoni Mas i lletra d'Indira Ferrer, dedicada a la vila de Palafrugell.

El 7 de novembre, l'Antoni Mas, president de la Fundació oferirà la conferència "L'havanera a Catalunya" a la Sala del Gabinete del Patrimonio Musical Esteban i també hi haurà un concert a l'embaixada d'Espanya a Cuba on s'estrenarà la darrera peça del mestre Josep Bastons, "Reglita" amb lletra d'Indira Ferrer.

La habanera surge a principios del siglo XIX, en Cuba, en los salones aristocráticos de la Habana, por músicos españoles NEGROS, pues los músicos blancos consideraban la habanera como un género de muy poco nivel. Aunque lo hacían, en los diarios de la época no aparecen sus firmas en las partituras con sus nombres de pila, sino solo las iniciales. Aunque, era tanta la importancia de la época de este género que Bizet para su ópera Carmen utiliza la habanera como imagen de la música española”. (Cecilio Tieles)